Broschyr och A4-affisch
Ta del av vårt material med råd, vägledning och konkreta tips för att göra skolgången så trygg och fungerande som möjligt för ditt hjärtebarn. Materialet går att ladda ner och skriva ut – så att både du och skolan enkelt kan ta del av informationen. Klicka på bilderna eller länkarna för att ladda ner materialet.
Tips för att underlätta skolgången för hjärtebarn
För ett hjärtebarn kan skolgången ta extra mycket på krafterna, men det finns anpassningar att göra. Här listar vi några handfasta tips för hur du som förälder eller skolansvarig kan underlätta för hjärtebarnet.
- Många barn och ungdomar med hjärtfel klarar kyla sämre än andra barn. Se om det finns varma bassänger att träna simning i. Låt barnet vid behov vara inomhus på rasterna under den kalla årstiden.
- Hjärtebarn behöver lugn och ro i klassrummet. Att sitta i mitten ökar oron, att sitta i en hörna gör att man känner sig tryggare och kan koncentrera sig bättre.
- Se till att barnet har en bekväm sittställning i klassrummet. Skaffa en anpassad arbetsstol.
- Att behöva gå långa sträckor under skoldagen kan tära på hjärtebarnens energi. Ordna så att barnet inte behöver förflytta sig längre sträckor i onödan.
- Se till att barnets klassrum ligger nära exempelvis mat- och gymnastiksalar. Låt det vid behov använda förflyttningshjälpmedel om det ska gå längre sträckor. Erbjud skjuts i samband med friluftsdagar och utflykter.
- Att simma 200 meter är en tuff utmaning om man har hjärtfel. Om barnet får simma etappvis brukar det gå lite lättare. Att lära sig flyta kan vara en alternativ övning till simningen.
- Rörelse syresätter hjärnan. Avbryt vid behov lektionen för lite lättgympa. Det är bra för både kropp och knopp.
- Hjärtebarn behöver ofta tid för återhämtning efter fysisk aktivitet. Det kan därför vara bättre att ha idrottslektionerna på eftermiddagen än på förmiddagen.
- Hjärtebarn behöver mer tid på sig och är inte alltid lika snabba som sina kamrater. Ge dem ett försprång och låt dem gå på lunch lite före – då hinner de också vara med på rasten efteråt.
Källa: Arbetsterapeut Helen Svahn, Skolverket, Hjärtebarnsfonden, Specialpedagogiska skolmyndigheten, med flera.
Text: Mikael Bergling.


Skolidrott med medfött hjärtfel
Hur ett medfött hjärtfel påverkar en persons förmåga att röra på sig kan se väldigt olika ut – vissa växer upp och blir elitidrottare medan andra knappt orkar röra sig alls.
Läs mer om hjärtebarn och idrott