Lägerpremiär, reklamguld och jorden runt-vandring. Här är några av 2023 års höjdpunkter från Hjärtebarnsfondens verksamhet.
Året var fullspäckat av aktiviteter och man får nästan nypa sig i armen för att tro att det är sant. Vi börjar med februari.
Uppmärksamhet under Hjärtebarnsmånaden
Under februari samlade Hjärtebarnsfonden in 1,5 miljoner kronor. Samtidigt visar mätningar att över tre miljoner personer på ett annat sätt har tagit del av informationen om medfödda hjärtfel, vilket i sig är en viktig del av Hjärtebarnsfondens arbete. Flera företag bidrog genom att starta insamlingar och sälja produkter till förmån för Hjärtebarnsfonden, och Stockholms Auktionsverk hade uppe trummaskinen CHD-4 som såldes för 40 000 kronor till Swedish House Mafias Steve Angello.
Trummaskin vann VM-guld
The Black Pencil, som delas ut under D&AD i London, anses vara reklamvärldens svåraste pris att få. Två gånger tidigare har det gått till Sverige. Priset delas ut till särskilt utmärkande arbete inom reklam och kommunikation i hela världen. Trummaskinen CHD-4, som Abby World har tagit fram i samarbete med Love Hultén och Teenage Engineering, fick det finaste priset – The Black Pencil.
Hjärtebarnsloppet
Sveriges kanske mest demokratiska lopp där du kan delta var du än är ägde rum i år igen, och deltagandet var på topp. Fem kilometersloppet vars överskott går oavkortat till Hjärtebarnsfonden samlade in hela 157.350 kronor!
Premiär för stort läger
Inför 2023 bestämde sig Hjärtebarnsfonden för att arrangera ett stort läger, Summercamp, i Isaberg i Småland. Nära 200 deltagare kom, hjärtebarn, syskon och föräldrar deltog i aktiviteter under månadsskiftet juni–juli.
”Nära 200 deltagare kom, hjärtebarn, syskon och föräldrar deltog i aktiviteter.”
–
Två miljoner kronor genom Walk4Life
Walk4Life består i år av två olika utmaningar: Walk4Life Sverige och Walk4Life Spanien. Deltagarna i Sverige registrerade sig i en app och mätte sina steg under septembers 29 första dagar. Målet var 10 000 steg per dag. Cirka 310 deltagare registrerade totalt över två varv runt jorden i Walk4Life Sverige.
Walk4Life Spanien gick samtidigt i mål i Santiago de Compostela. Hjärtebarnsfonden kan efter två år räkna in över två miljoner kronor genom Walk4Life.
Rekord i ansökningar
2023 är ett utmanande år rent ekonomiskt och antalet ansökningar för personliga bidrag slår alla rekord, precis som ansökningarna om forskningsanslag. Ekonomiskt är året utmanade inte bara för Hjärtebarnsfondens målgrupp, utan också för företag och organisationer som brukar stödja Hjärtebarnsfondens arbete. Förhoppningen är att under vintern hitta fler större gåvogivare som kan säkerställa stöd till fler drabbade familjer och till livsviktig forskning.
Kongressen 2023
Under oktober samlades Hjärtebarnsfonden i en digital kongress, där ny styrelse valdes, de gångna två årens arbete presenterades för deltagarna och verksamhetsplan för nästkommande två år sattes.