Under den årliga D&AD-galan i London tilldelades trummaskinen med hjärtfel det finaste och mest åtråvärda priset i branschen.
D&AD Awards anses av många vara en slags reklamvärldens Nobelpris eftersom den ger utmärkelsen ”The Black Pencil” till några få utvalda kampanjer i världen. Sedan starten på 1960-talet har priset kommit till Sverige endast två gånger. Men vid utdelningen den 25 maj 2023 var det dags igen! Hjärtebarnsfondens trummaskin med hjärtfel (CHD-4) och bolaget bakom idén, Abby World, tilldelades det fina priset under en ceremoni i London. Kampanjen med trummaskinen är framtagen för Hjärtebarnsfonden och är ett samarbete mellan Hjärtebarnsfonden, Teenage engineering, konstnären Love Hultén och byrån Abby World.
– Som hjärtebarnspappa betyder det otroligt mycket för mig personligen. Det är väldigt vanligt att barn föds med hjärtfel men kännedomen om det är väldigt låg. Hjärtebarnsfonden har heller inte samma muskler som andra för att nå ut med sitt budskap, att då kunna göra något som får uppmärksamhet i hela världen känns otroligt bra, säger Oskar Hellkvist som är kreativ chef på Abby World.
Mattias Barsk, kommunikationschef på Hjärtebarnsfonden, är också berörd:
– På plats förstod jag vilken typ av utmärkelse det här är. Trummaskinen anses vara bättre än många globala bolags allra finaste kampanjer. Det är en hisnande tanke. Men det är resultatet av en grym idé, ett fantastiskt lagarbete och extremt begåvat hantverk.
Trummaskinen auktionerades ut under Hjärtemånaden 2023 och det visade sig att det vinnande budet lades av Steve Angello från Swedish House Mafia. I oktober vann den också guld i Svenska Desingpriset för produktdesign.