Göran gör allt till 110 procent

Han har lockat till sig svenska superstjärnor som Dolly Style och Sean Banan och totalt samlat in cirka två miljoner kronor till Hjärtebarnsfonden.

– Under sista Upplevelsedagen var det en nästan en mils bilkö in till Bergs slussar i Linköping, säger Göran Ingvald.

Han skulle egentligen inte ha gjort det. Han, som har ordnat Upplevelsedagen i Linköping årligen sedan 2007, hade bestämt sig för att lägga av.

– Jag har ju ändå fyllt 72 år och att arrangera det här är mer än ett heltidsjobb, säger Göran Ingvald.

Men så fyllde Göta kanal 200 år. Och kungaparet skulle komma. Och Kanalbolaget bad honom att ordna Upplevelsedagen, så att det skulle bli lite fest och roligheter i staden när nu ändå kungaparet skulle komma.

– När kungen kommer måste jag väl kunna dra i gång det här, tänkte jag. Jag bestämde mig för att jag skulle dra på rejält med de bästa artisterna som barn och unga gillar – Sean Banan och Dolly Style.

Tillsammans har de artisterna miljontals visningar på sociala medier. Det borde väl locka publiken, berättar Göran Ingvald.

Till slut hade han engagerat tio volontärer från Hjärtebarnsfondens välgörenhetsevent Walk4Life och 50–60 personer till från scouterna och Hemvärnet som bland annat skötte parkering. Företag ställde upp, bland annat Ica Maxi som sponsrade med material och tre medarbetare till ansiktsmålning.

Den 9 juli drog allt i gång.

”Det blev kaos! De skrev autografer och sålde prylar i tre timmar utan uppehåll!”

– Det blev kaos. Bilkön sträckte sig hela vägen från motorvägen till Bergs slussar. Kön till ansiktsmålningen var 45 meter lång och till hoppborgarna var det 10–15 meters kö. Tjejerna i Dolly Style skrev autografer och sålde prylar i tre timmar utan uppehåll, men som polisen påpekade, det flöt ändå på under ordnade former.

Besöksantalet uppskattades av Säpo – som var där för att skydda kunga­paret – till mellan 12 000 och 15 000 besökare. Göran Ingvald fick fina tacktal av landshövdingen, borgmästaren och Kanalbolagets direktör.

Han har arrangerat Upplevelsedagen sedan 2007. Då började det med ett arrangemang av met-SM, eftersom Göran Ingvald är en hängiven sportfiskare. Då gick överskottet till barndiabetesfonden. Sedan har valet av organisation skiftat, men från och med 2016 har överskottet enbart gått till Hjärtebarnsfonden.

– Totalt har jag samlat in cirka två miljoner under fem år till Hjärtebarnsfonden. Det känns riktigt bra, säger han.

– Det är viktigt och roligt att kunna hjälpa dem som har det svårt. Man kan hjälpa till på många sätt och skänka pengar. Det här är min metod, och så är jag en tävlingsmänniska. Gör jag något ska jag göra det till 110 procent och jag vill slå mitt rekord för varje år. Det slutade med rekord. Jag är jättenöjd med vad jag åstadkommit.

Under åren har han stött på stor generositet från de cirka 80–90 företag som har agerat sponsorer.

– Inför årets Upplevelsedag förhandlade jag med ett poolföretag, och plötsligt säger ägaren att han skänker en hel pool, på tre gånger tre meter! De är ju jättedyra. Vi lade ut den på en auktionssajt och drog in en stor summa till Hjärtebarnsfonden. Ägaren skänkte även andra saker till Upplevelsedagen. Jag blev så tagen av det där, att han var så generös.

Nu är det dock slut på riktigt, konstaterar Göran Ingvald som tidigare även har arrangerat VM i sportfiske.

– Jag har arbetat lite för hårt med det här och det har tagit på krafterna. Jag tror tyvärr inte det finns någon som kommer ta över Upplevelsedagen. Nu ska jag fiska i stället. Vinterfiske – det är min grej, säger han.

Text: Petra Olander Foto: David Einar

Berättelser som ligger varmt om hjärtat

Se alla berättelser

Ljudet av ett litet hjärta

Varje år föds 2000 barn med hjärtfel. Ett av dem är Dante och han föddes med tre. Nu har Dantes föräldrar, tillsammans med bandet Amason, spelat in hans hjärtslag och skapat en ny version av The Knifes låt “Heartbeats”. Varje gång låten spelas går intäkterna till stöd och forskning via Hjärtebarnsfonden.

Läs hela artikeln

Nyheter och opinion

Se alla nyheter