Kontaktade influencers för spridning

Hjärtebarnspappan Christian Room kände att det fanns en outnyttjad potential i att sprida viktiga budskap på sociala medier. Med små medel lyckades han få ut Hjärtebarnsfondens insamling på några av Sveriges största Instagram-konton.

Christian Rooms son föddes 2020 med hjärtmissbildningen HLHS och lever i dag med enkammarhjärta. Då föddes även engagemanget i Hjärtebarnsfonden − och en vilja att bidra på något sätt. 
− Jag försöker alltid hjälpa till under februari och när min son fyller år. Men jag är också ganska aktiv på sociala medier och vet vilken kraft som finns där. 

Inför Hjärtebarnsmånaden 2025 gjorde han slag i saken och kontaktade några av de Instagramkonton som han följt och haft sporadisk kontakt med genom åren. Resultatet blev över all förväntan. 
− Jag visste att Hemnetknarkarna hade gjort saker tillsammans med andra organisationer tidigare, och de valde nu att länka till insamlingen både i stories och i sin bio. 

@hemnetknarkarna är ett humorkonto med 658.000 följare, vilket gav en bred spridning.
Christian Room fick blodad tand. Han lyckades därefter även engagera @ekonomigurun (211.000), @100miljonersmannen (228.000) och fitnessinfluencern Linus Carlén (86.000) som alla delade information om Hjärtebarnsfonden i sina stories.
− Det var kul och gick väldigt bra, så jag tänker fortsätta uppmuntra stora konton att bidra. Sedan har jag lite ingångar i sportvärlden och ska se vad jag kan göra där, avslutar Christian Room. 

Berättelser som ligger varmt om hjärtat

Se alla berättelser

Ljudet av ett litet hjärta

Varje år föds 2000 barn med hjärtfel. Ett av dem är Dante och han föddes med tre. Nu har Dantes föräldrar, tillsammans med bandet Amason, spelat in hans hjärtslag och skapat en ny version av The Knifes låt “Heartbeats”. Varje gång låten spelas går intäkterna till stöd och forskning via Hjärtebarnsfonden.

Läs hela artikeln

Nyheter och opinion

Se alla nyheter