Många barn med hjärtfel får tidigt möta operationer, ärr och långa sjukhusvistelser. Barndomen blir inte alltid som den borde. Det är bakgrunden till kampanjen ”En del av barndomen”, som Hjärtebarnsfonden gör tillsammans med Aroma. Kampanjen vill lyfta fram hur det är att växa upp med ett hjärtfel – och samtidigt samla in pengar till forskning och stöd.
Kampanjen illustreras av bilden ”Bror fick ett större”. Två barn jämför sina ärr. Det ena barnet pekar på ett litet ärr på knät. Det andra visar sitt större ärr på bröstet – en tydlig påminnelse om en hjärtoperation.
Precis så är det. Barn med hjärtfel är barn som alla andra. De leker, skrattar och jämför sig med varandra. Men förutsättningarna ser annorlunda ut, och deras största ärr sitter ofta nära hjärtat.
”Vi vill visa att barn med hjärtfel är just barn. De leker och skrattar som alla andra, men deras verklighet kan innebära både svåra operationer och livslång vård”, säger Mattias Barsk, marknadschef på Hjärtebarnsfonden.
Geléhjärtan som gör skillnad
Som en del av kampanjen skänker Aroma 5 kronor per förpackning av sina klassiska geléhjärtan till Hjärtebarnsfonden. Pengarna går till forskning, utbildning och stöd till familjer som lever med hjärtfel.
”Vi vill inte bara sälja goda hjärtan, vi vill också göra gott för små hjärtan. Vår förhoppning är att geléhjärtan under september och oktober kan bli en symbol för omtanke och stöd”, säger Carina Norman, marknadschef på Aroma.
Kampanjperiod
Kampanjen pågår under september och oktober, och den 29 september – Världshjärtdagen – når den sin höjdpunkt.
Tillsammans sprider vi kunskap om barn med hjärtfel och samlar in pengar till livsviktig verksamhet.
Läs mer om kampanjen
Kampanjen kommer att synas på utomhusskärmar, i tidningar och på hemsidor.