En del av barndomen – ny kampanj från Aroma

Två barn jämför sina ärr. Barnet till vänster har ett på bröstet, och det andra barnet har på knäet.

Många barn med hjärtfel får tidigt möta operationer, ärr och långa sjukhusvistelser. Barndomen blir inte alltid som den borde. Det är bakgrunden till kampanjen ”En del av barndomen”, som Hjärtebarnsfonden gör tillsammans med Aroma. Kampanjen vill lyfta fram hur det är att växa upp med ett hjärtfel – och samtidigt samla in pengar till forskning och stöd.

Kampanjen illustreras av bilden ”Bror fick ett större”. Två barn jämför sina ärr. Det ena barnet pekar på ett litet ärr på knät. Det andra visar sitt större ärr på bröstet – en tydlig påminnelse om en hjärtoperation.

Precis så är det. Barn med hjärtfel är barn som alla andra. De leker, skrattar och jämför sig med varandra. Men förutsättningarna ser annorlunda ut, och deras största ärr sitter ofta nära hjärtat.

”Vi vill visa att barn med hjärtfel är just barn. De leker och skrattar som alla andra, men deras verklighet kan innebära både svåra operationer och livslång vård”, säger Mattias Barsk, marknadschef på Hjärtebarnsfonden.

Geléhjärtan som gör skillnad

Som en del av kampanjen skänker Aroma 5 kronor per förpackning av sina klassiska geléhjärtan till Hjärtebarnsfonden. Pengarna går till forskning, utbildning och stöd till familjer som lever med hjärtfel.
”Vi vill inte bara sälja goda hjärtan, vi vill också göra gott för små hjärtan. Vår förhoppning är att geléhjärtan under september och oktober kan bli en symbol för omtanke och stöd”, säger Carina Norman, marknadschef på Aroma.

Kampanjperiod

Kampanjen pågår under september och oktober, och den 29 september – Världshjärtdagen – når den sin höjdpunkt.
Tillsammans sprider vi kunskap om barn med hjärtfel och samlar in pengar till livsviktig verksamhet.

Läs mer om kampanjen

Kampanjen kommer att synas på utomhusskärmar, i tidningar och på hemsidor.

Kampanj: En del av barndomen Se pressmeddelande

Berättelser som ligger varmt om hjärtat

Se alla berättelser

Ljudet av ett litet hjärta

Varje år föds 2000 barn med hjärtfel. Ett av dem är Dante och han föddes med tre. Nu har Dantes föräldrar, tillsammans med bandet Amason, spelat in hans hjärtslag och skapat en ny version av The Knifes låt “Heartbeats”. Varje gång låten spelas går intäkterna till stöd och forskning via Hjärtebarnsfonden.

Läs hela artikeln

Nyheter och opinion

Se alla nyheter