Intresset växer för Hjärtebarnsmatchen

I år arrangerade Visby innebandyklubb publiksuccén Hjärtebarnsmatchen för femte året i rad. Eventet har hittills samlat in en över halv miljon kronor till Hjärtebarnsfonden. Nu hoppas Hasse Pedersén, marknadschef på Visby innebandyklubb, att fler klubbar i landet hakar på. – Det känns riktigt bra i magen att göra skillnad, säger han.

I fem år har Hjärtebarnsmatchen fyllt Ica Maxi arena på Gotland varje februari – och samtidigt gett pengar och publicitet till Hjärtebarnsfonden. Idén föddes 2019 när Visby innebandyklubb spånade kring en ny CSR-aktivitet. Att den skulle omfatta barn- och ungdomar var en självklarhet, likaså att den skulle stötta ett välgörande ändamål och vara kopplad till klubbverksamheten. Dessutom fick den gärna ha lokal förankring.
– I samma veva hade vi en spelare som fick ett barn med hjärtfel. Då kändes valet av Hjärtebarnsfonden självklart, säger Hasse Pedersén.

Konceptet går ut på att klubbens partner bjuder matchpubliken på entrén genom att skänka upp till fem kronor per åskådare som kommer.
– Det betyder att om vi får in totalt 100 kronor per åskådare från våra partner. Så kommer det 1.000 personer till matchen har vi samlat in 100.000 kronor, förklarar Hasse Pedersén.

Visby innebandyklubb har i dag 80–100 samarbetspartner som sponsrar Hjärtebarnsmatchen.
I år spelades matchen på alla hjärtans dag och påhejad av 1.500 fans tog Visby hem segern mot Djurgården. Samtidigt drog de in över 125.000 till Hjärtebarnsfonden.
– För att vara en liten idrottsförening på Gotland är vi bra givare.

Klubben samlar även in pengar genom en hjärtebarnsvägg på Ica Maxi som ger både klubben, eventet och Hjärtebarnsfonden uppmärksamhet.
– Där kan folk köpa klistermärken och swisha. Man kan även swisha till vårt Hjärtebarnskonto under själva matchen. Det är alltid en stor publikfest och då kanske man sliter upp mobilen och skannar av QR-koden på jumbotronen och swishar en femtilapp, säger Hasse Pedersén.
Hjärtebarnsmatchen sänds även på webben av Svenska innebandyförbundet, vilket drar in pengar via tv-publiken och ger maximal spridning av eventet. 
– Det blir många ringar på vattnet: Vi bidrar till fonden, vår klubb får publicitet och pengar, och det snackas hjärtebarn och hjärtfel i fjorton dagar. Våra partner lägger ut samarbetet i sina sociala kanaler; i år taggades vi i hundratals inlägg. 

Flera andra innebandyklubbar har redan visat intresse för konceptet. Planen är nu att fylla fler läktare – och samtidigt generera ännu mer pengar till barn med medfött hjärtfel. 
Med Visbys framgångar i ryggen är Billy Ydefjäll, insamlingschef på Hjärtebarnsfonden, övertygad om att konceptet kommer att göra succé.
– Hjärtebarnsmatchen är ett varumärke vi ska bygga vidare på. Det ska vara enkelt för klubbarna att delta. Därför tar vi fram ett färdigt kit med allt från speakertext till sponsorbeskrivning och diplommallar. Tanken är att häften av de insamlade pengarna går direkt till Hjärtebarnsfondens lägerverksamhet, och den andra halvan till klubbverksamheten, säger Billy Ydefjäll. 

Det är känslan av att göra skillnad som är drivkraften för Hasse Pedersén.
– Det ger energi att jobba med bra saker, och det här bra på riktigt. Hjärtebarnsmatchen ger mycket till många. Kan vi få tio klubbar till att göra det här blir det mycket pengar. Det är viktigt att lyfta hur vanligt det är med hjärtfel. Vi gör inte bara en ekonomisk insats, utan sätter även hjärtebarnen på kartan, säger Hasse Pedersén. 

Berättelser som ligger varmt om hjärtat

Se alla berättelser

Ljudet av ett litet hjärta

Varje år föds 2000 barn med hjärtfel. Ett av dem är Dante och han föddes med tre. Nu har Dantes föräldrar, tillsammans med bandet Amason, spelat in hans hjärtslag och skapat en ny version av The Knifes låt “Heartbeats”. Varje gång låten spelas går intäkterna till stöd och forskning via Hjärtebarnsfonden.

Läs hela artikeln

Nyheter och opinion

Se alla nyheter